Teraz jest 2018-05-20, 11:10

Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
Napisane: 2010-07-06, 12:28 
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-04-14, 15:01
Posty: 3294
zdjęcia: 150
Lokalizacja: Wawa, Kielce
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Model aparatu: D90
WSTĘP

Recenzja traktuje o aparacie Fujifilm FinePix S200EXR, który miałem przyjemność testować przez dwa tygodnie.
Zapraszam do lektury :-)

JAKOŚĆ WYKONANIA

Pierwsze co da się zauważyć to łudzące podobieństwo do poprzedniego modelu: S100fs. Po bliższych oględzinach okazuje się, że aparaty mają dokładnie tą samą obudowę, a różnice są tylko „wewnątrz”.

Obudowa korpusu S200EXR jest w całości wykonana z plastiku. Nie powala on jakością, ale i narzekać nie można. Na szczęście uchwyt aparatu ma gumowe wykończenie, które znakomicie poprawia komfort trzymania.

Obudowa obiektywu jest również pokryta gumą. W połączeniu z wyśmienicie działającą mechaniką zoom’u, zmiana ogniskowej jest czystą przyjemnością.

Do wad zaliczę niezbyt dobrze spasowaną, nieco odstającą klapkę zasłaniającą gniazdo USB, wyjście A/V i gniazdo zasilacza - być może to kwestia tego konkretnego egzemplarza.

A o to zdjęcia testowanego egzemplarza S200EXR:

Obrazek

Wbudowana lampa błyskowa rozkłada się dość wysoko, co zmniejsza efekt powstawania tzw. czerwonych oczu.

Obrazek

Z boku widzimy pokrętło wyboru trybu autofocusa oraz przyciski zdjęć seryjnych i balansu bieli

Obrazek

Centrum sterowania :-) Pokrętło wyboru pomiaru światła, przyciski: przełączający LCD i EVF, podglądu zdjęć, wykrywania twarzy, trybu wyświetlacza i cofania w menu oraz krzyżak kierunkowy.

Obrazek

Główne pokrętło trybów fotografowania, pokrętło zmiany parametrów oraz przyciski ISO i kompensacji ekspozycji. Spust migawki tradycjnie otoczony przez włącznik aparatu.

Obrazek

Na dole aparatu znalazłem coś na kształt ślepego przycisku. Jeden rzut oka na poprzednika S200EXR czyli model S100fs i już wiadomo, że to pozostałość po gnieździe synchronizacji lamp błyskowych. Tylko czemu zabrakło go w S200EXR…?


Obrazek

Obrazek

Gwint statywowy, którego rzecz jasna nie mogło zabraknąć jest wykonany z metalu, zatem nie ma obaw o jego zniszczenie w przypadku częstego korzystania ze statywu. Co więcej, umieszczony jest w osi obiektywu, co stanowi ułatwienie np. podczas wykonywania zdjęć panoramicznych.

Obrazek

Gniazdo kart SD (SDHC)

Obrazek

Obrazek

Gorąca stopka na zewnętrzną lampę błyskową to rzecz, która bywa bardzo przydatna podczas fotografowania w pomieszczeniach o niedostatecznym oświetleniu. Aparaty Fujifilm nie posiadają własnego systemu błysku opartego na TTL'u zatem lampy możemy używać w jej trybie manualnym lub automatyki własnej (w zależności od tego jakie są dostępne w lampie)

Obrazek

Obiektyw maksymalnie wysunięty

Obrazek

Obrazek


ERGONOMIA

Wspominałem już o ręcznej regulacji ogniskowej za pomocą pierścienia. Pomysł zastosowany z powodzeniem w poprzednich modelach (S6500fd/S9500/S9600) jest po prostu rewelacyjny.

Aparat jest stosunkowo duży, ale trzyma się go dość pewnie. W moim odczuciu, uchwyt S200EXR jest nieco za niski. Gdybym jeszcze miał gdzie oprzeć mały palec, byłby idealny ;)

Istotną rzeczą w kwestii ergonomii jest moim zdaniem liczba przycisków na obudowie. Początkującego fotoamatora może przerażać ich ilość, jednak znakomicie ułatwiają i przyspieszają zmianę wartości niektórych parametrów (np. ISO). W S200EXR przycisków jest dużo, co sprawia, że nie ma potrzeby zbyt często zaglądać do menu.

Muszę niestety dołożyć łyżkę dziegciu. Podczas pracy w trybie manualnym (M) aby zmienić czas naświetlania wystarczy przekręcić pokrętło główne w lewo lub prawo. Za to w celu zmiany przysłony, trzeba dodatkowo przytrzymać przycisk kompensacji ekspozycji. I ta operacja niestety do wygodnych nie należy – przycisk i pokrętło znajdują się stosunkowo blisko siebie, co przekłada się na niewygodę takiej operacji. Podobnie sprawa wygląda w trybach PAS i ustawianiu kompensacji ekspozycji.

Ostatnia sprawa to pokrętła wyboru trybu autofocusa (AF-S, AF-C, MF) oraz pomiaru światła. Bardzo dobrze, że takowe się pojawiły na korpusie ale trzeba zaznaczyć, że chodzą z pewnym oporem i trzeba włożyć nieco siły aby nimi operować.

MENU

Menu aparatu jest dość rozbudowane, choć czytelne. Zostało podzielone na dwie główne grupy: menu fotografowania i menu ustawień. Pierwsze z nich umożliwia zmianę takich parametrów jak: ISO, zakres dynamiczny, rozmiar i jakość zdjęcia, balans bieli itd. Drugie natomiast, kryje m.in. ustawienia zegara, języka, jasności i odświeżania ekranu LCD, a także stabilizacji oraz włączenie trybu CCD-RAW. Ukrycie tej ostatniej opcji głęboko w menu jest bolączką hybryd Fujifilm od niepamiętnych czasów. Moim zdaniem powinna być znacznie łatwiej i szybciej dostępna w aparacie tej klasy.

Generalnie, menu S200EXR jest podobnie zorganizowane jak w poprzednich modelach. Oczywiście doszły nowe opcje, ale z pewnością użytkownik np. Finepix’a S6500fd czy S9600 będzie się czuł „jak w domu”.


TRYBY TEMATYCZNE
S200EXR posiada kółko nastaw umożliwiające wybranie odpowiedniego trybu fotografowania:

AUTO – pełny automat ;)

P – automatyka z możliwością zmiany niektórych parametrów

A/S – priorytet przysłony/czasu naświetlania

M – tryb manualny

C1/C2 – tryby użytkownika, w których może zapisać swoje parametry

EXR :
  • EXR AUTO – aparat sam rozpoznaje scenę i sam wybiera jeden z poniższych trybów
  • EXR HR – priorytet wysokiej rozdzielczości
  • EXR SN – minimalizacja szumu na zdjęciach
  • EXR DR – priorytet rozpiętości tonalnej (DR800%)
W trybie SN i DR aparat wykonuje zdjęcia o rozdzielczości 6Mpix, warto o tym pamiętać.

FSB – bracketing symulacji filmów (Provia, Velvia, Astia)
Bracketing symulacji filmów jest także dostępny w menu bracketingu w trybach PASM

SP – programy tematyczne takie jak portret, krajobraz, sport, a także dwa specjalne:
  • Kontrola ostrości – aparat wykonuje trzy zdjęcia i rozmywa tło za obiektem na którym została nastawiona ostrość
  • Mało światła – aparat wykonuje cztery zdjęcia minimalizując przy tym szum i efekt poruszenia
W obu powyższych trybach rozdzielczość zdjęcia jest redukowana do 6Mpix, a także zmniejszane jest pokrycie kadru. Przyznam, że nie za bardzo rozumiem przyczyny tego drugiego zjawiska.


Jeszcze kilka uwag dot. ustawień aparatu:
  • W trybach PAS oraz EXR, gdy włączymy opcję bracketingu, najkrótszy czas naświetlania to 1/500 s
  • Opcja DR400 jest dostępna dopiero od ISO 400
  • W trybach PASM brak jest opcji Auto ISO


AUTOFOCUS I MANUAL FOCUS

Pierwsze wrażenia z działania autofocusa są bardzo pozytywne. W świetle dziennym, na szerokim kącie, S200EXR łapie ostrość szybko i pewnie. Nieco wolniej pracuje na dłuższych ogniskowych (powyżej 100mm), oraz w słabym świetle.
Wspomaganie dla autofocusa stanowi dioda LED, która zupełnie dobrze radzi sobie we względnych ciemnościach. To jedyne okoliczności, w których zdarzało się, że autofocus zawodził. W każdym razie działa on znacznie sprawniej niż w FinePix'ie S6500fd.

Ostrzenie manualne w kompaktach nigdy nie było specjalnie wygodne. W S200EXR mamy do dyspozycji pierścień, który zapewnia elektroniczne (zamiast mechanicznego) połączenie z mechanizmem regulacji ostrości. Na szczęście dodatkowo jesteśmy wyposażeni w wyświetlany na ekranie wskaźnik, który pomaga we właściwym ustawieniu ostrości.


WYŚWIETLACZ LCD I WIZJER ELEKTRONICZNY (EVF)

Wyświetlacz S200EXR jest czytelny i wystarczająco duży. Z kolorów i ogólnej wyrazistości byłem bardzo zadowolony podczas testowania. Szkoda, że nie zastosowano wyświetlacza uchylnego, tak jak w modelu S100fs. Ta funkcja może niejednokrotnie okazać się przydatna, szczególnie w makrofotografii.

Gdy fotografujemy w ostrym słońcu, możemy użyć wizjera elektronicznego (EVF). Wyświetla on obraz o rozmiarze 0,2 cala i oczywiście wszelkie informacje jakie pokazuje główny LCD.
Ja zawsze korzystałem z EVF podczas użytkowania S6500fd, ponieważ dla mnie trzymanie aparatu przy oku jest najwygodniejszą pozycją podczas fotografowania. Kwestia gustu, a wizjerowi S200EXR nie można nic zarzucić, przeciwnie – wyświetla obraz o znacznie lepszej jakości niż w S6500fd. Na dzień dzisiejszy, lepszy może być chyba tylko wizjer optyczny...

W trybie podglądu zdjęć mamy możliwość podejrzenia szeregu parametrów jakie zostały wybrane przy wykonywaniu zdjęcia, np.: zakres dynamiczny (DR), rozmiar i jakość zdjęcia, czułość ISO, symulacja filmu, tryb pracy lampy błyskowej, balans bieli, nr zdjęcia a także zobaczyć podgląd z migającymi fragmentami prześwietlonymi oraz histogram.
Zdjęcia możemy oglądać pojedynczo, po dwa, po 9 a nawet 10x7 miniaturek – słowem – do wyboru do koloru. Możemy także sortować po dacie, oraz przybliżać same twarze, jeśli zdjęcie zostało zrobione w trybie inteligentnego wykrywania twarzy. Jest naprawdę wszystko czego trzeba.


ZDJĘCIA SERYJNE

S200EXR całkiem sprawnie radzi sobie ze zdjęciami seryjnymi. Mamy tutaj cztery opcje: pierwsze lub ostatnie 6 zdjęć, oraz pierwsze lub ostatnie 24 zdjęcia. 6 zdjęć wykonywanych jest w pełnej rozdzielczości, natomiast 24 „jedynie” 2048x1536 (czyli ok. 3MPix). Ponadto obliczyłem (przy pomocy dyktafonu ;) ) ile klatek na sekundę jest w stanie wykonać S200EXR:
  • Tryb 24 zdjęcia – ok.4,9 kl/s
  • Tryb 6 zdjęć – 1,8 kl/s
Fakt faktem, S100fs był nieco szybszy. Ale i tutaj nie ma na co narzekać. Jeśli komuś zależy na naprawdę imponującym trybie seryjnym, pozostają mu tylko droższe lustrzanki….

Poza zwykłym trybem seryjnym, mamy także trzy opcje BRACKETINGU (trzy naświetlenia z różnymi opcjami): ekspozycji (z krokiem 1/3, 2/3 lub 1 EV), symulacji filmów (Provia, Velvia, Astia) oraz rozpiętości tonalnej (DR100, DR200 i DR400)

Karta używana do testów to Sandisk Ultra 15MB/s, przy czym najwyższa zanotowana prędkość zapisu zdjęć przez aparat to 7,5 MB/s.


CZASY ZAPISU ZDJĘĆ NA KARCIE

Przeprowadziłem pomiary czasów zapisu zdjęć na karcie pamięci. Badanie odbyło się na zasadzie rejestracji czasu od momentu zakończenia przez aparat wykonywania zdjęcia (lub serii zdjęć), do chwili gdy aparat będzie gotowy do wykonania następnego zdjęcia. Z racji braku posiadania profesjonalnych narzędzi pomiarowych ;) wyniki są oczywiście poglądowe.

  • 1 plik JPG - 2,8 sek.
  • Seria 6 plików JPG (rozmiar L) - 11,3 sek.
  • Seria 24 plików JPG (rozmiar S) - 8,9 sek.
  • 1 plik RAW - 3,8 sek.
  • Seria 3 plików RAW - 9,9 sek.
  • Seria 3 plików RAW + JPG (rozmiar L) - 12,3 sek.



STABILIZACJA

S200EXR jest wyposażony w system optycznej stabilizacji obrazu. Działa on w dwóch trybach: stabilizacja ciągła oraz przy zdjęciu. Skuteczność działania systemu sprawdzałem tylko na maksymalnej ogniskowej, czyli 436 mm (dla standardu 35mm).
Przy tej ogniskowej, po zrobieniu kilkudziesięciu zdjęć oceniam skuteczność działania stabilizacji "przy zdjęciu" na ok. 2EV. Nieporuszone zdjęcia dało się z powodzeniem wykonać z czasem naśw. 1/100 sek. a i kilka przy 1/50 sek. również wyszło.
Drugi tryb stabilizacji ("ciągła") niestety był mniej efektywny. Przy 1/100 sek. około połowa zdjęć była zadowalająco ostra, natomiast dopiero przy 1/200 sek. można było być w pełni zadowolonym. Ten tryb polecam włączać podczas filmowania.


OPROGRAMOWANIE I INSTRUKCJA OBSŁUGI
Do aparatu jest dołączona instrukcja obsługi na płycie CD, a także programy FinePix Viewer (przeznaczony do przeglądania zdjęć) oraz FinePix Studio (służący do wywoływania zdjęć w formacje RAW).

Dlaczego zdecydowano się na jedynie elektroniczną (plik PDF) wersję instrukcji obsługi? Naprawdę warto, aby początkujący fotoamator ją przeczytał, a niestety nie każdy lubi czytać z ekranu komputera. Wersja na płycie CD jako jedyna opcja, nie jest moim zdaniem dobrym pomysłem.

Na szczęście instrukcja jest czytelna i obszerna. Wyjaśnia wiele funkcji aparatu, które pominąłem w tej krótkiej recenzji.

Program FinePix Studio posiada dość skromne możliwości edycji plików RAW. Umożliwia zmianę podstawowych parametrów jak balans bieli, kontrast, DR, czy czułość jednak w dość ograniczonym zakresie. A co najbardziej da się odczuć - program działa naprawdę powoli.

Do niedawna, FinePix Studio był jedynym programem obsługującym RAWy z S200EXR. Dziś da się je także obrabiać przy pomocy programów s7raw a także UFRaw. Być może bardziej przypasują one użytkownikom.

FILMOWANIE

Tryb filmowania imponujący nie jest. Mamy do wyboru dwie wartości rozdzielczości: 640x480 oraz 320x240. Przy dzisiaj często spotykanych 720p czy nawet 1080p jakość nagrywanego obrazu pozostawia nieco do życzenia.
Nagrywany dźwięk jest monofoniczny, za to jest możliwość zmiany ogniskowej podczas filmowania.

Trzy przykładowe filmy:

http://www.youtube.com/watch?v=MbVWdboPQ7w

http://www.youtube.com/watch?v=W0z0AP4QcLM

Tu przy maksymalnej ogniskowej:

http://www.youtube.com/watch?v=ALel4wvrSZg


PODSUMOWANIE

12 megapikselowa matryca FinePix'a S200EXR potrafi wyprodukować bardzo dobrej jakości obraz wynikowy, co zresztą charakteryzuje produkty SuperCCD od dawna. Wersja EXR nie jest już nowością (była zastosowana wcześniej w kilku aparatach) ale jak dla mnie wnosi coś nowego w stosunku do S6500fd - rozszerzoną rozpiętość tonalną. To bardzo ważny parametr, którego przydatność łatwo sprawdzić fotografując np. w ostrzejszym słońcu.
Szeroki zakres ogniskowych obiektywu potrafi być użyteczny, mamy tutaj szeroki kąt (~30mm) i bardzo przyzwoity teleobiektyw (436mm)

Co do ogólnej jakości obrazu to całkowicie satysfakcjonująca występuje do ISO 400, a w trudniejszych warunkach oświetleniowych możemy spokojnie zastosować ISO 800, o ile nie będziemy oglądać 100% wycinków ;-) Na małych odbitkach (np. 10x15 cm) szum nie powinien przeszkadzać.

To co podobało mi się najbardziej to kolorystyka zdjęć. Można by powiedzieć - typowo Fuji - barwy są naturalne, takie jakie powinny być.

Ww. cechy matrycy, świetna ergonomia oraz łatwość użytkowania aparatu sprawiają, że mogę z czystym sumieniem polecić ten aparat osobom szukającym zaawansowanego kompaktu. Fotoamator-hobbysta powinien być zadowolony i być w stanie rozwijać swoje umiejętności.

Oczywiście, kilka rzeczy mi można by poprawić. Szumy na ISO 1600 mogłyby być mniejsze, bateria bardziej wydajna (średnio starczała na niecałe 300 zdjęć). Brakuje również osłony przeciwsłonecznej, która była dołączana w FinePix'ach S6500fd/S9500/S9600. Szkoda również, że aparat nie jest wyposażony w czujnik położenia - nie byłoby wówczas konieczności obracania zdjęć na komputerze.
Mimo tych kilku wad, aparat pozostawił bardzo pozytywne wrażenie.

Podsumowując, po 2 tygodniach zabawy S200EXR muszę przyznać, że to naprawdę przyzwoity sprzęt. Jako były posiadacz FinePixa S6500fd i obecny lustrzanki Nikona, dostrzegam w testowanym aparacie bardzo uniwersalne narzędzie do fotografowania, a także dające sporo przyjemności podczas użytkowania.

Zapraszam do zapoznania się ze zdjęciami.


Ostatnio edytowano 2010-07-28, 13:03 przez maclat, łącznie edytowano 24 razy

Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
 PostTytuł:
Napisane: 2010-07-06, 12:31 
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-04-14, 15:01
Posty: 3294
zdjęcia: 150
Lokalizacja: Wawa, Kielce
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Model aparatu: D90
SESJA PLENEROWA

Poniżej prezentuję zdjęcia zrobione w plenerze, kilka w pomieszczeniach, w różnych warunkach a także trybach fotografowania.

Kliknięcie na miniaturkę spowoduje otwarcie pliku w pełnej rozdzielczości. Zdjęcia zawierają oczywiście pełne dane EXIF.

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Trzy poniższe zdjęcia zostały wykonane w trybie "Mało światła". Poruszające się obiekty są oczywiście rozmazane, jednak ogólna ostrość jest moim zdaniem w pełni zadowalająca

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Zdjęcie wiewiórki oraz Teatru na wyspie zostało wykonane w trybie Velvia

Obrazek Obrazek Obrazek

Trzy poniższe zdjęcia to prezentacja symulacji filmów, kolejno Provia, Velvia, Astia.

Obrazek Obrazek Obrazek

Z kolei następne trzy pokazują tryby rozpiętości tonalnej, kolejno DR100, DR200 i DR400

Obrazek Obrazek Obrazek

Zdjęcie Kolumny Zygmunta to test na odblaski. Przyznam, że szukałem ich nieco na siłę ;)

Obrazek Obrazek

_________________
D90 który mógłby być mniejszy i lżejszy ;-)

..:: Blogspot ::..

..:: Warszawa w kWwadracie::..


Ostatnio edytowano 2010-07-27, 13:29 przez maclat, łącznie edytowano 7 razy

Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
 PostTytuł:
Napisane: 2010-07-22, 19:58 
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-04-14, 15:01
Posty: 3294
zdjęcia: 150
Lokalizacja: Wawa, Kielce
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Model aparatu: D90
SESJA "STUDYJNA"

Kliknięcie na miniaturkę spowoduje otwarcie pliku w pełnej rozdzielczości

Oprócz miniaturki, prezentuję 2 wycinki z plików, kolejno JPG oraz RAW.
RAWy są rozpoznawane przez program FinePix Studio jako 24Mpix, zatem wycinek o tej samej rozdzielczości obejmuje mniejszy obszar.
W trybie CCD-RAW możemy ustawić maksymalne ISO na poziomie 3200, podczas gdy w JPG - 12800.

Zdjęcia zostały wykonane przy standardowych ustawieniach wyostrzania, kontrastu itd.

ISO 100
Obrazek

Obrazek Obrazek

ISO 200
Obrazek

Obrazek Obrazek

ISO 400
Obrazek

Obrazek Obrazek

ISO 800
Obrazek

Obrazek Obrazek

ISO 1600
Obrazek

Obrazek Obrazek

ISO 3200
Obrazek

Obrazek Obrazek

ISO 6400
Obrazek

Obrazek

ISO 12800
Obrazek

Obrazek



KOMENTARZE, UWAGI - http://forum.fujiklub.pl/viewtopic.php?p=187102

_________________
D90 który mógłby być mniejszy i lżejszy ;-)

..:: Blogspot ::..

..:: Warszawa w kWwadracie::..


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do: