Teraz jest 2018-09-25, 13:58

Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
Napisane: 2011-05-20, 17:14 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-05-17, 10:44
Posty: 2689
zdjęcia: 15
Lokalizacja: Szymbark/Rzeszów
Podziękował: 0 raz
Otrzymał podziękowań: 5 razy
Model aparatu: S6500fd, S3Pro
UWAGA:
Wstawione w teście zdjęcia były tylko zmniejszone w PS CS5 i nie były wyostrzone. Exify zachowane. W poście niżej paczki z poszczególnymi testami.

Recenzja aparatu FujiFIlm X100
Pierwsze wrażenie – odpowiednio ciężki, solidnie wykonany, dekielek stawia odpowiedni opór przy ściąganiu ale podczas wycieczki gdy miąłem go na szyi, wolałem dekielek włożyć do kieszeni aby bo w krzakach nie zgubić ;) powinno być miejsce na sznureczek ale projektanci chyba nie zdecydowali się na to gdyż nie chcieli psuć wyglądu i stylistyki aparatu.

"Guzikologia"
]Górna ścianka
– spust migawki – wyczuwamy odpowiedni skok podczas łapania ostrości, nie jest zbyt delikatny. W środku miejsce na wężyk spustowy.
-dwa pokrętła – jedno od nastaw czasu Z ustawieniami A(wybiera czas sam) 4000 2000 1000 500 250 125 60 30 15 8 4 T( gdzie służy jako czas ½ więc nie rozumie dlaczego T) oraz na samym końcu tryb B czyli Bulb. W trybie B gdy trzymamy spust na ekranie pojawia się nam licznik czasu. Ciekawe rozwiązanie. Pokazuje wartość przysłony i informacje o stanie baterii (przydatne przy fotografowaniu na bardzo długich czasach). Zrobiłem krótki test i można wtedy osiągnąć czas ponad minutę. Na liczniku czasu mamy 00:00:00. Jeżeli mamy włączoną drugą ekspozycje przy długim czasie naświetlania aparat wykonuje drugie naświetlenie, czyli zdjęcie 1’’ robione jest przez 2’’. Prawdopodobnie służy to do usuwania hot pixeli.

Jeszcze jedna dziwna sprawa odnośnie fotografowania w trybie S – jeżeli dany kadr potrzebuje naświetlenia krótszego niż 1/1000 aparat nie zejdzie niżej z naświetleniem a kadr będzie za jasny. Gdy kadr potrzebuje naświetlenia dłuższego niż ¼ to niestety ale zdjęcie zostanie wykonane z czasem ¼ i zostanie niedoświetlone. Zostaniemy o tym poinformowanie zmianą koloru czasu na wyświetlaczu na czerwony. Dla mnie minus. Jednym słowem w trybie A aparat wybiera czas z zakresu 1/1000-1/4

-drugie pokrętło od korekty ekspozycji w zakresie -2EV +2EV z krokiem 1/3. Jeżeli wybierzemy manualnie czas np. 1/2000 czyli jesteśmy w trybie M i korektę to korekta nie jest brana pod uwagę. W trybie A korekta oczywiście jest brana pod uwagę, Na bieżąco wyświetlana na drabince korekty oraz ekspozycja na ekranie jest odpowiednio rozjaśniana/ściemniana.

-klawisz funkcyjny fn gdzie standardowo przypisany jest wybór ISO. Wciskamy fn i strzałkami góra /dół zmieniamy wartość ISO. Potwierdzamy OK. Funkcje przycisku można zmienić w menu.

Tylna ścianka aparatu
Strona prawa

-„dzyndzel” lewa/prawa – na początku użytkowania pytanie do czego on służy? Służy do zmiany opcji które wyświetlane na aparacie w formie poziomej – tj. tryb lampy, makro. Duża szkoda że nie działa przy balansie bieli (wyświetlany pionowo) oraz ISO. Dzyndzel nie działa w menu aparatu. Bardzo wygodny ale mało wykorzystany, chyba że ja czegoś nie odkryłem.

-wybierak kierunkowy a wokół niego okrągły wybieracz „kółko” – dla mnie średnio wygodny, czasem ciężko wybrać odpowiednią opcję – który służy jak klawisze lewa/prawa. Dla mnie wygodniejsze klawisze lewa/prawa. „Kółeczko” fajnie się sprawuje przy podglądzie zdjęć.

-strzałka w lewo w trybie fotografowania – tryb makro. Wciskamy strzałkę, następnie wybieramy z otwartego menu tryb makro albo Off, wiec aby włączyć makro trzeba wcisnąć najszybciej dwa razy strzałkę w lewo i zaczekać na akceptację bądź wcisnąć Ok. Dla mnie to bardzo niewygodne. Dodatkowo niezbyt przyjemna sprawa – jeżeli robimy zdjęcia makro, przejdziemy w tryb podglądu zdjęć, i znów wrócimy do trybu zdjęć, aparat wyłączy nam tryb makro Niewygodne rozwiązanie. Nie znalazłem opcji aby to zmienić w menu.

-strzałka w prawo w trybie fotografowania – tryby lampy (o aparacie z lampą zewnętrzną później)

-strzałka w dół w trybie fotografowania – balans bieli. Dostępna opcja niestandardowe gdzie sami ustawiamy balans bieli, opcja temperatura kolor gdzie mamy 31 opcji do wyboru z zakresu 10000K - 2500K oraz standardowe ustawienia typu słońce, cień…
-strzałka w gore – tryby fotografowania
- zdjęcie
- seria 5ks lub 3kl 10 pierwszych (w RAF seria 8 pierwszych)
- bracketing z AE - opcje 1/3 2/3 1
- bracketing z ISO - opcje 1/3 2/3 1
- bracketing z symulacja filmu (wykonuje jedno zdjęcie, potem software aparatu zapisuje trzy zdjęcia.
- bracketing ze zmianą zakresu tonalnego
- panorama ruchowa – do wyboru kierunek lewa/prawa/góra/dół i kat 120/180 stopni. Szkoda że zabrakło 360 stopni. Fajna opcja, nie trzeba składać na komputerze ale nie zawsze panorama zostanie poprawnie złożona. Czasem potrafi zawieść, głównie w mniejszych poleceniach gdzi mamy blisko siebie jakieś linie.
- filmowanie

- przycisk AEL AFL
-przycisk RAW – tryb zapisu raf, uwaga tylko pierwsze zdjęci jest wykonane w RAF, kolejne to już JPG. Fajne rozwiązanie gdy fotografujemy tylko w JPG a potrzeba na szybko RAWa.

-przycisk disp back – trzy opcje wyświetlania na wyświetlaczu informacji. Bardzo przydatną informacją jest poziomica. Jak dla mnie to duży plus! W menu możemy ustawić co chcemy widzieć w trybie niestandardowym.

Strona lewa tyłu aparatu
-przełączanie na tryb zdjęć
-przycisk AE – fotometria – trzy opcje
-przycisk AF – wybór miejsca gdzie ostrzymy – do wyboru 7x7 =49 punktów ostrości
-przycisk view mode – do wyboru trzy tryby wyświetlania – zawsze wizjer, zawsze LCD, LCD albo wizjer gdy zbliżymy aparat do oka. Ostatnia opcja czasem trochę denerwuje gdyż czasem machnięcie palcem powoduje przełączenie na wizjer gdy tego nie chcemy.

Lewy bok aparatu
-przycisk wyboru rodzaju AF
-MF – w trym trybie dokuczliwe jest kręceniem pierścieniem ostrości – trzeba zrobić około 14-16 pełnych obrotów pierścieniem aby przejść całą skale. (testowałem i liczyłem!) Na LCD mamy pasek ze skalą gdzie znajduje się ostrość od 0.1m do oo z zaznaczeniem gdzie obecnie mamy ostrość. Niestety skala jest tak umiejscowione że czasem utrudnia kadrowanie (zasłania część kadru) i musimy ja po prostu wyłączyć.
-AF-S – możemy wybrać punkt ostrzenia
-AF-C – a w tym trybie nie udało mi się zmienić miejsca gdzie aparat ostrzy – mamy tylko centralny punkt. W sumie logiczne.

Pierścień przysłony – bardzo wygodny w używaniu, chodzi z właściwym oporem i wyczuwalnym przeskokiem. Do wyboru 2 2.8 4 5.6 8 11 16 A. W trybie A - przesłona jest trochę „nieobliczalna” tzn nie wiadomo co sobie aparat sam dobierze. Wole sam wybrać przysłonę.

W dodatku jeżeli ustawimy przysłonę na A i czas na A mamy wtedy tryb P - tutaj to aparat sam dobiera czas i przesłonę do tego - więc totalna loteria co wybierze. Zapominamy o takiej konfiguracji.

Przód aparatu
„Wajcha” do zmiany trybu wizjera – bardzo wygodna. Gdy pracujemy na wizjerze służy ona do zmiany typu wizjera – hybrydowy albo wizjer elektroniczny. Elektroniczny nie jest rewelacyjny ale za to hybrydowy bardzo dobry. Dużo lepszy od wizjera w lustrzance S3Pro(z którą mam porównanie). Pozytywne słowa Tadeusza – „…myślałem że w S100fs jest dobry wizjer ale tutaj…” i :mrgreen: . Na hybrydowym mamy trochę mniej informacji niż na elektronicznym(ale wszystkie jakie są potrzebne, możemy się dobrze skupić na kadrowaniu), zaś na elektronicznym wszystkie te informacje jak na LCD. Możemy te informacje „regulować” przyciskiem disp back.
W trybie makro nie działa wizjer hybrydowy.

-dioda AF - do małych odległości dobrze wspomaga pracę AF w ciemnych miejscach.

Menu aparatu (wybrane opcje)
Podzielone jest na dwa segmenty – od ustawień głównie fotograficznych oraz ustawień aparatu.

Menu „fotograficzne”

-rozmiar zdjęcia – do wyboru proporcje 3/2 16/9 w rożnych rozdzielczościach.
Jakość zdjęcia – fine, normal, fine+Raw, normal+Raw, Raw.

-zakres dynamiczny – Auto, 100%, 200%, 400%. I tu od razu mała uwaga – tryb 400% uzyskujemy przy ISO 800, 200% przy ISO 400 a 100% przy ISO 200. W trybie auto szkoda ze nie mamy informacji na ekranie w jakim DR będzie wykonane zdjęcie.
Nie jestem pewien ale jeżeli mamy ISO 800 lub większe i DR400, przejdziemy na mniejsze ISO a potem wrócimy na 800 to DR nie wróci na 400. Minus, ale tego nie jestem pewny.

Foto: kolejno DR 100%, 200%, 400%
Obrazek

Obrazek

Obrazek

-symulacja filmu–
Foto kolejno: stand, velvia, astia, b-w
Obrazek

Obrazek

Obrazek

-filtr ND, - ciekawa opcja –jeżeli aparat wskazywał poprawnie ekspozycje na 1/25 F2 to z włączonym trybem filtr ND aparat ustawił 1/4 F2.0 przy identycznym kadrze.

Test: ND wyłączony - 1/8 F2.8, ND włączony 1’’ F2.8.
wyłączona opcja ND
Obrazek
włączona opcja ND
Obrazek

Różnica w jakości nie zauważalna przeze mnie. Zatem już nie potrzebujemy dodatkowego filtru ND do fotografii ;)

-przes. Balans bieli – zakres -9 – 9 na kolory R/Cy i B/Ye
-dalej ustawienia koloru, wyostrzanie, podświetl ton, precyzuj ton, redukcja zakłóceń, z opcjami duże, średnio duże, std, średnio mało, mało

-tryb af – wielopunktowy (sam wybiera gdzie ostrzy, loteria, Z moich obserwacji wynika że w nocy stara wybrać się jasne partie kadru, a jeśli te są za małe stara się celować w miejsca gdzie oświetla dioda) i strefa (my wybieramy gdzie ostrzy)

-lampa błyskowa - +2/3 - -2/3

-lampa zewnętrzna – wł, wł(commnder) wył. Tu nadmienię że aparat z lampą na sankach (SB80DX) jest bardzo nieporęczny. Aparat trzeba koniecznie trzymać dwom rękami. Lampa błyskała mi jeżeli ustawię trybie wł. Ale o poprawny dobór siły błysku trzeba sobie samemu zadbać. Nie wiem czy z jakimiś lampami Nikona współpracuje. Ale bardzo dobre że mamy sanki.

-wybierz ustawienia specjalne – do wyboru trzy pozycje niestandardowy 1, 2, 3 – na pewno przydatna opcja ale trzeba już samemu sobie ustawić i zapamiętać gdzie mamy jakie ustawienia.
-edycja ustawień niestandardowych
-ustawienie specjalne wyświetlacza – tutaj wybieramy co chcemy aby było wyświetlane na LCD i co w wizjerze. Możemy do własnego gustu dostosować.

Ustawienia aparatu
Przycisk fn – 11 opcji
-auto regulacja ISO – bardzo ciekawa funkcja która sama będzie nam „podbijała” ISO. Zapewne wymaga opanowania i przyzwyczajenia. Ja tylko w celach testowych wybrałem tą opcje. W tej opcji podmenu z opcjami:
-auto Reg ISO – wl/wy
-max czułość
-minimalny czas naświetlenia
Zaskoczyło mnie to, że podczas włączonej tej opcji, nie możemy wybrać sami innej wartości. Szkoda że w wartościach ISO nie ma opcji auto ISO.
-i wiele innych dość popularnych i standardowych opcji jak data, czas, język, jasność LCD, dźwięki…

Test ISO cały test z paczce ze zdjęciami.
Czas ustawiony na A. Widać pierwsze zdjęcia są dość ciemne bo aparat nie zszedł poniżej 1/4 a nie chciałem zmienić przesłony ani ISO.
Niestety w wersji 800px nic zbyt wiele nie widać... zajrzyjcie na oryginały z paczki

ISO 100
Obrazek

ISO 400
Obrazek

ISO 800
Obrazek

ISO 1600
Obrazek

ISO 3200
Obrazek

ISO 6400
Obrazek

ISO 12800
Obrazek

Pozostałe pośrednie wartości w paczce.

Drugi test ISO z opcją redukcja zakłóceń ustawioną na nisko. Zdjęcia w paczce. Pomimo ustawienia WB - światło żarowe, balans bieli na zdjęciach wyszedł różny - na polu słońce było przesłaniane chmurami... balans zgłupiał. Foto od 9878 do 9897&

Bateria:
Ciężko jest nią ocenić ze względu że mieliśmy na plenerze tylko jedną sztukę która cały czas musiała być gotowa do pracy. Przez cały dzień zrobiłem około 180 zdjęć + trochę zabawy po menu i nie miałem żadnych komunikatów o słabej baterii.

Wady:
- szkoda że nie ma samowyzwalacza pod przyciskiem, a ten w menu po wykonaniu zdjęcia z samowyzwalaczem jest automatycznie dezaktywowany!
- błąd paralaksy (co innego widzimy w wizjerze, niż to co zostanie pokazane na zdjęciu) w wizjerze hybrydowym, ale do tego idzie się przyzwyczaić. Mi rekompensuje to jakość wizjera i można się z tym pogodzić.
- pasek i zatyczka obiektywu – jak dla mnie pasek średnio wygodny (za wąski) a zatyczka powinna być „na sznureczku”
-af czasem potrafi zgłupieć i trzeba kilka razy łapać ostrość. Pewnie trzeba się go po prostu dobrze nauczyć. Choć w ciemniejszym pokoju miał problemy ze złapaniem ostrości mimo diody af i trybu AF-S wielopunktowy gdzie ostrzy tam gdzie sam wybierze sobie punkt. Mało tego kilka razy zdarzyło się mu pokazać, że jest wyostrzone (zielony punkt ostrzenia) a ostrości w ogóle nie było.
-aparat kilka razy przy długich testach potrafił się zawiesić, pomagało wyciągnięcie baterii, która była dość ciepła. Możliwa wina aparatu samplowego.
- praca pod światło – bardzo słabo sobie z tym radzi jeżeli mamy np lampkę z boku aparatu. Przy bocznym słońcu pewnie też bliki mogą wystąpić, tak że przydała by się osłona.
foto
Obrazek
tego chyba nikt się nie spodziewał. Na innych przysłonach występuje inny efekt. przykłady w paczce ze zdjęciami.

Zalety:
-ISO!! Jak dla mnie nawet ISO 3200 jest porządku, powiem więcej jeżeli musimy można śmiało podnieść nawet do 5000 a nawet 6400. Chciałbym takie ISO w swoim S3, marzenie ;)
-poręczność, rozmiar, dobra alternatywa dla lustrzanki z szerszą stałką, aparat dla specyficznej grupy
-intuicyjne menu
-bardzo dobry wizjer hybrydowy
-obiektyw i jasność (ale pamiętajmy o małej GO przy f=2.0)
-jakość obrazka! nie mam nic do zarzucenia.
-dobry tryb DR, choć w porównaniu z matrycą(uwaga inna konstrukcja) S3Pro, X100 wymięka ;)

Podsumowując:
X100 jest przeznaczony dla odpowiedniego segmentu osób które wiedzą czego potrzebują i co im ten aparat zaoferuje. Na pewno trzeba się pogodzić z ogniskową. Może nie tyle pogodzić co ją polubić. Jest dość uniwersalna i nie jest uciążliwa. Obawiałem że trzeba się będzie więcej nachodzić w kadrowaniu ;) Czasem zabraknie szerszego kąta ale częściej mi brakowało tele.

TEST GO
f = 2.0
Obrazek

f = 2.8
Obrazek

f = 4.0
Obrazek

f = 5.6
Obrazek

f = 8
Obrazek

f = 11
Obrazek

f = 16
Obrazek

Zapraszam do komentowania testu jak i aparatu w wątku:
Komentarze

_________________
S3Pro + 10-20 + 18-70 + 50 1.8 80-200 2.8 + SB80DX + Jupiter 135 3.5 i za mała torba
w w w . t o m e k j a b l c z y k. i n f o
Obrazek


Ostatnio edytowano 2011-05-20, 18:05 przez tomek8899, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
 PostTytuł:
Napisane: 2011-05-20, 17:51 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-05-17, 10:44
Posty: 2689
zdjęcia: 15
Lokalizacja: Szymbark/Rzeszów
Podziękował: 0 raz
Otrzymał podziękowań: 5 razy
Model aparatu: S6500fd, S3Pro
Test ISO cz1

Test ISO cz2

Test ISO cz3

Test DR

Test RAW

Test GO

Test bliki, ND, tryby symulacji

Zdjęcia z postu poniżej + panoramy

Nastąpiła zmiana lokalizacja plików, wszystkie pliki powinny działać.

_________________
S3Pro + 10-20 + 18-70 + 50 1.8 80-200 2.8 + SB80DX + Jupiter 135 3.5 i za mała torba
w w w . t o m e k j a b l c z y k. i n f o
Obrazek


Ostatnio edytowano 2011-10-19, 09:09 przez tomek8899, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
 PostTytuł:
Napisane: 2011-05-20, 17:58 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2007-05-17, 10:44
Posty: 2689
zdjęcia: 15
Lokalizacja: Szymbark/Rzeszów
Podziękował: 0 raz
Otrzymał podziękowań: 5 razy
Model aparatu: S6500fd, S3Pro
Zdjęcia TYLKO zmniejszone!
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dwa Skarby ;)
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
S3Pro + 10-20 + 18-70 + 50 1.8 80-200 2.8 + SB80DX + Jupiter 135 3.5 i za mała torba
w w w . t o m e k j a b l c z y k. i n f o
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do: